Hoofdpijncentrum

Inleiding

Hoewel het ADRZ geen speciaal spreekuur of een hoofdpijnverpleegkundige heeft hebben de neurologen en onze kinderneuroloog op het gebied van de diagnostiek en behandeling van de verschillende vormen van hoofdpijn veel expertise opgebouwd. Daarbij gaat het vooral om migraine, clusterhoofdpijn, spanningshoofdpijn en aangezichtspijn. Verder hebben onze fysiotherapeuten en psychologen veel ervaring met hoofdpijnklachten. Soms speelt slaap (snurken/slecht slapen) een grotere rol bij hoofdpijn dan als klacht geuit wordt. Ook hier hebben we veel ervaring gezien ons slaapcentrum.

De behandeling van hoofdpijn is heel persoonlijk en is vooral medicamenteus. Om een beeld te krijgen van de wijze waarop de patiënt met de hoofdpijn omgaat wordt de patiënt gevraagd een hoofdpijnkalender bij te houden. Ook vragen we of u tevoren een hoofdpijn vragenlijst invult. Deze hoofdpijnkalender en vragenlijst zijn voor de neuroloog heel belangrijk bij de behandeling van de aandoening. Ook krijgt u daardoor zelf inzicht hoe de behandeling verloopt. Een enkele maal zult u nog verdere vragenlijsten moeten invullen (zie onderaan)

Nadat de hoofdpijnklachten en begeleidende verschijnselen in kaart zijn gebracht, wordt de patiënt neurologisch onderzocht. In de meeste gevallen kan daarna een diagnose worden gesteld. Soms is het noodzakelijk dat er een scan van de hersenen wordt gemaakt.

Daarna wordt de behandeling besproken. In veel gevallen is geruststelling voldoende. In een aantal gevallen zal de behandeling door de fysiotherapeut of huisarts kunnen worden uitgevoerd of voorgeschreven. Het kan ook voorkomen dat de neuroloog u met medicamenten behandelt. Het effect wordt bij een poliklinische vervolgcontrole beoordeeld. Een enkele maal kan (indien aan bepaalde criteria wordt voldaan) chronische migraine worden behandeld m.b.v. botuline toxine of z.g. CGRP-remmers.

Multidisciplinaire benadering

Hoofdpijn kan door zeer veel oorzaken ontstaan en in stand worden gehouden. Stress is een oorzaak die u zelf opmerkt. Er zijn ook oorzaken die u zelf niet opmerkt. Zo kunnen psychische oorzaken de hoofdpijn onbewust in stand houden. Ook lichamelijke klachten kunnen oorzaak van hoofdpijn zijn. Bijvoorbeeld een verhoogde spierspanning, verminderde beweeglijkheid in de nek, nekklachten of andere klachten van het bewegingsapparaat. Daarom is het soms nodig om ook andere hulpverleners zoals een fysiotherapeut of een eerste-lijns psycholoog bij de behandeling te betrekken.

Tips

Het is belangrijk dat u zelf goed inzicht heeft in uw eigen ziektebeeld. Als u goed bent geïnformeerd en als u zich goed heeft laten voorlichten, kunt u met de dokter beter over uw eigen aandoening meepraten. Samen met de arts kunt u dan komen tot de meest doeltreffende aanpak. De neurologen raden u daarom bijvoorbeeld aan om informatie op te vragen, medicijngebruik bij te houden in een dagboek en lid te worden van een patiëntenvereniging. Betrouwbare informatie over hoofdpijn is onder andere te vinden op www.hoofdpijnpatienten.nl.

Legenda